Een veilig Barendrecht

Voor de VVD staat veiligheid centraal. Eigendommen moeten worden gerespecteerd, geweld wordt niet geaccepteerd en ook de dagelijkse rit naar werk, school of sportvereniging moet veilig zijn. Alle wijken moeten veilig zijn en veilig blijven. Een voorwaarde van vrijheid is immers veiligheid. Iets wat vanuit uzelf begint.

Veiligheid is een gezamenlijke inspanning en verantwoordelijkheid van burgers, bedrijven, gemeente en partners in de veiligheidsketen. Gemeente en politie treden hard op tegen mensen die hen bedreigen of aanvallen. Ze hebben hiervoor de bevoegdheden gekregen en die moeten ze daadkrachtig inzetten. De wijkagent neemt wat de VVD betreft een cruciale plek in, naast BOA’s en buurtpreventie.
Veiligheid is te vatten in feitelijke veiligheid (hard) en veiligheidsgevoel. De Barendrechtse VVD wil dat op beide wordt ingezet (voor verkeersveiligheid verwijzen we u naar thema bereikbaarheid). Dit doen we door:

·         Politie en handhavers: Zichtbare politie op straat. Wijkagenten die de buurt goed kennen voegen daar iets extra’s aan toe. Politie en boa’s gaan ook met wijkbewoners in gesprek over prioriteiten in de wijk. Helaas is de invloed van de gemeente op de inzet van en het aantal wijkagenten beperkt. De Barendrechtse VVD wil daarom meer inzet op gemeentelijke handhaving. Zo willen meer gemeentelijke buitengewone opsporingsambtenaren (BOA) op straat. Extra BOA’s vergroten de zichtbaarheid, handhaving en bestrijding van de kleine criminaliteit. We willen ook de bevoegdheden uitbreiden en daarbij aansluiten bij de lobby vanuit de VNG. Handhaving van de snelheid in 30 km zones is van cruciaal belang. Zo ook de en herkenbaarheid van deze zones en dus betere aanduidingen aan het begin en einde daarvan. De VVD vindt dat de jaarlijkse Barendrechtse monitor moet worden ingezet als richtlijn voor het bepalen van de inzet op veiligheidsgebied.

·         Veiligheid en participatie: We waarderen de inzet van buurtpreventie en buurt bestuurt. Uitbreiding van buurtpreventie en buurt bestuurt juichen we dan ook toe. Door deze vrijwilligers te ondersteunen vanuit de gemeente met materiaal en kennis, kunnen we hun effectiviteit vergroten. De Barendrechtse VVD wil daarnaast, dat de gemeente Barendrechters stimuleert om verdachte of onveilige situaties te melden door middel van buurtwhatsapp en andere initiatieven. De gemeente stimuleert toetredingen behoud van vrijwilligers bij de brandweer

·         Harde aanpak: Geweld tegen hulpverleners wordt in onze gemeente niet getolereerd en wordt hard aangepakt. Schade en de kosten van handhaving en herstel willen we als Barendrechtse VVD zoveel mogelijk verhalen op diegenen die deze veroorzaken.

·         Preventie: Veiligheid begint met preventie.  Wij streven naar verbetering van de openbare verlichting op onveilige plekken en naar meer vast cameratoezicht. Strak volgen van veelplegers door de politie kan criminaliteit voorkomen en criminele carrières ontregelen (verstoren). Instrumenten als gebiedsontzegging en preventieve controles worden gebruikt om geweld en overlast (in ruime zin) tegen te gaan.

Bijlage Essay (barendrecht.vvd.nl)