Door surseance van de Stichting ToBe kan Barendrecht de cultuureducatie in eigen hand nemen.

DORDRECHT De Rechtbank van Rotterdam heeft vandaag surseance van betaling verleend aan ToBe in Dordrecht. In de praktijk is dat negen van de tien keer voorbode van een faillissement. Het cultuurcentrum verkeert al geruime tijd in financiële nood.

© vvd

Om die problemen het hoofd te bieden was enkele maanden geleden een reddingsplan gelanceerd, waarin de deelnemende gemeenten gezamenlijk 3,5 miljoen steken. Ruim een half miljoen daarvan zou worden opgehoest door Barendrecht, maar die gemeente heeft twee weken geleden besloten daar toch niet mee over de brug te komen.

Daardoor verkeer de stichting in acute geldnood, zegt Marcel Doodkorte van de raad van toezicht. ,,Heel spijtig dat één gemeente zich hieraan onttrekt. Een schandalige vertoning,'' zegt hij. ,,Het is onbehoorlijk bestuur als je al 22 jaar deelnemer bent in deze regeling en bij alle gesprekken over het herstelplan aan tafel gezeten hebt en nu ineens niet meer mee wilt doen.''

Met het terugtrekken van Barendrecht zou ook de financiële bijdrage van andere gemeenten veranderen, waarop de surséance van betaling werd aangevraagd en dus ook verleend. De muzieklessen gaan tot aan de kerst in ieder geval door, daarna moet nog blijken hoe het verder gaat.

Directeur-bestuurder René Nekkers laat in een persbericht weten teleurgesteld te zijn in de opstelling van Barendrecht, maar goed hoop te hebben op een doorstart met de drie overblijvende gemeenten; Ridderkerk, Papendrecht en Dordrecht. Die laatste gemeente pompt 1,8 miljoen euro in het reddingsplan, voor Papendrecht gaat het om 83.000 euro.

Dordrecht heeft er veel baat bij dat ToBe blijft bestaan, omdat het één van de grote huurders is van het Energiehuis, dat eveneens met fikse tekorten kampt. Als ToBe inderdaad omvalt, dan zou dat een flinke strop betekenen voor Dordrecht. Er is een bewindvoerder aangesteld, maar die is niet bereikbaar voor commentaar.

De gemeenteraad van Dordrecht besloot vorige maand een onderzoek te laten verrichten naar de financiële puinhoop bij het centrum. Daaruit moet duidelijk worden wie verantwoordelijk is voor de ellende.