(G)een veilig gevoel zonder politiepost?

De VVD-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld over de nieuwe veiligheidspost aan het MIddeldijkerplein en het verdwijnen van de politiepost in Barendrecht

Onlangs hebben wij in een brief van het college een brief kunnen lezen over de nieuw in te richten veiligheidspost aan het Middeldijkerplein. De VVD is blij met een laagdrempelige veiligheidspost ter verhoging van het veiligheidsgevoel en de verbinding in de wijk. Bewoners kunnen er terecht met idee├źn en klachten.

In de brief staat verder dat politie en wijkagent zullen aansluiten. De VVD is ter oren gekomen dat in de veiligheidspost alleen op afspraak nog met de wijkagent gesproken kan worden en dat alle activiteiten van de politie zullen plaatsvinden vanuit het centrale gebouw van de politie in Ridderkerk.

Dit betekent dus dat in Carnisselande geen politiepost meer aanwezig is.

Daarom hebben wij de volgende vragen aan de portefeuillehouder gesteld:

- Klopt de informatie dat er alleen indien er een directe aanleiding of afspraak is politie of BOA's in de veiligheidspost aanwezig zullen zijn?

- In locatie Maasstraat kan op afspraak met de wijkagent gesproken worden. Is de conclusie juist dat er in heel Barendrecht volgens de plannen geen politiepost meer zal zijn?

- Voor de VVD draagt het beschikbaar zijn van een politiepost in een gemeente van bijna 50.000 inwoners bij aan het gevoel van veiligheid. Dit naast vele andere zichtbare en onzichtbare maatregelen. Hoe ziet de portefeuillehouder het ontbreken van een politiepost in het kader van veiligheidsbeleving?

- Is de portefeuillehouder bereid zich in te zetten voor behoud van een fysieke politiepost in Barendrecht bijvoorbeeld in combinatie met de veiligheidspost?

Wij kijken uit naar het antwoord op deze vragen.